Middagstips

publicerat i Allmänt, Mat och recept;
En "powernap"mellan två och fyra idag gjorde inte att jag fick mer energi till dagen precis utan det fick snarare motsatt effekt. Jag vet inte varför jag somnade och hur det gick till att jag la mig i sängen, men det låter vi få fortsätta vara ett mysterium och så fokuserar vi här och nu i stället.
Jag tänkte faktiskt tipsa om ett riktigt gott och enkelt middagstips som passar både stora som små i smaklökarna. Inte starkt, enkla råvaror och härlig husmanskost. Två tummar upp alltså :) Ta gärna del av receptet nedan. Hoppas du kommer gilla det lika mycket som jag gör!
 
Kyckling och Korvgryta
3 kycklingfiléer
2 chilikorvar
1 purjolök
1 paprika 
1dl matlagningsgrädde
1tsk soya
1/2 hönsbuljongtärning
2 1/2 dl vatten
1/2 tsk salt
smör till stekning
ev. maizena
 
Serveras med ris eller potatis. Godast med ris.
 
Gör såhär: Skär kycklingen och korven i bitar. Skriva purjolöken och paprikan. Bryn på kycklingen med smör i en stekpanna och salta den. Häll över i en gryta.
Fräs purjolöken, paprika och korv i stekpannan. Lägg även över det i grytan.
Tillsätt vatten, buljongtärning, soya och grädde. Låt detta puttra tills riset är klart, cirka 5 minuter. 
Är såsen tunn, red av med maizena.
 
Lycka till<3
 

Kommentera inlägget här :