En vecka kvar

publicerat i Allmänt;

Så var vi där igen, att dagarna bara springer förbi och jag hinner inte riktigt med i svängarna. Nu var det tre dagar sedan jag kikade in här sist, och även om jag inte förstår var tiden har tagit vägen så har vi hunnit med massor på dom här dagarna. Så även om inte jag får ihop pusslet, så faller pusselbitarna på plats ändå, hihi. Tänk att vi redan har varit här en vecka. Förstår det inte riktigt. Flera av de resenärer som vi kom med far hem idag, och det känns riktigt skönt att veta att man har en hel vecka kvar här. Det blir avkoppling på ett helt annat sätt Än om man är här en vecka, då blir alla utflykter och allt pressande i solstolen bara en enda stress. Nej, två veckor passar alldeles utmärkt!

I fredags var vi iväg på världens mysigaste utflykt till Arguineguin, och stranden Anfi beach som finns där. Helt magiskt ställe där vi badade i havet som var klarblått, och vandrade på stranden som knappt blev varm. Stranden var alldeles sådär gyllenfärgad och härlig. Direkt hämtad från Bahamas. Så riktigt lyxigt! Dit vill vi fara igen 🙂

Lördagen blev däremot aningen lugnare då Erik och jag startade dagen med 1,8 mils löpning. Det gick faktiskt riktigt bra för oss båda, och vi hamnade på en totaltid under 2 timmar vilket vi båda är väldigt nöjda med. Resten av dagen slappade vi vid poolen och försökte bättra på brännan. -eller ja, Erik paxade platsen under parasollet hela dagen då han är en liten shrimp, hihi? men vi höll oss alla i ett lugnt skick 🙂

På kvällen hade vi tänkt besöka restaurang tre hjärtan inne i San Agustin som Eriks mormor och morfar besökte när dom var här på Gran Canaria. Jag och Erik tänkte ha en mini celebration och fira våra 3 månader tillsammans, men restaurangen var tyvärr stängd, så vi gjorde ett återbesök på den Italienska restaurangen som vi besökt tidigare. Denna gången kanske snäppet mer nöjd med maten även om det med facit i hand kändes svårt att uppnå.

Söndag innebar utflykt, och den här gången styrde vi kosan norrut på ön. Las Palmas blev slutdestination då de skulle ha en härlig marknad att besöka. Marknaden var helt okej, ganska liten, men vi gjorde några mindre fynd. Jag köpte en härlig strandfilt som jag är så nöjd med! I övrigt hade stan inte så mycket att erbjuda just en söndag, då söndagar i det här landet innebär stängt. Las Palmas är ju annars öns huvudstad och står för det enda storstadsliv som går att komma åt. Men det missade vi under denna tripp och är därav ganska missnöjda med Las Palmas generellt. Lite roligt att veta dock, är att det skiljer ungefär 200 soldagar per år mellan den norra och södra delen här på ön, och det märkte vi av när vi hoppade på bussen och for norrut. Redan halvvägs på resan mulnade det på rejält och vi önskade alla att vi hade haft med oss paraplyn, men molnen blåste sakta men säkert bort och vi fick en härlig dag tillsammans där uppe.

Idag- då körde vi poolhäng hemma för hela slanten. Nu ska vi sova, för imorgon väntar intervaller tidigt på morgonen följt av ett återbesök till Anfi beach. Nattis!

Maspalomas

publicerat i Allmänt;
Hej! Vad dagarna springer iväg här borta, trots att jag och Erik är uppe med tuppen. Imorse var ändå första dagen då alarmet blev rätt ställt, och vi kom upp vid 6 som planerat. Löprundan idag på en dryg mil blev faktiskt mycket finare (och gick dessutom lättare), än tidigare morgnar då vi idag fick se soluppgången på ett helt annat sätt än vad vi fått se tidigare. Så fantastiskt fint, tankarna hamnar på helt andra håll än på smärta och nedpsykande tankar när man springer längs strandpromenaden som här. Önskar på ett sätt att det vore vardag, även om jag förstår att man inte alls skulle uppskatta det på samma sätt då som man gör nu.
Vi brände oss rätt bra vid poolen igår allihopa, så vi kände för en dag som inte är i direkt gassande solljus idag. Vi tog en tur in till Maspalomas och shoppade lite där. Sjukt fint ställe, även om det såklart är rätt turistigt som allt annat här på Gran Canaria. Det påminde lite om att strosa runt i Surfers Paradise, även om det såklart är väldigt olika också. Men just utsikten över havet, souvenirbutikerna, stränderna och sevärdheterna. Me like! Sen att jag får se och uppleva det här tillsammans med min familj och killen som sätter guldkant på min vardag- det är fantastiskt på alla sätt och vis!

Med smak av Italien

publicerat i Allmänt;
Vi bor utan all inclusive här på Monte Feliz, därför blir det mycket olika restaurangbesök både dagtid och kvällstid. Lite mysigt att få prova allt möjligt, samtidigt som all inclusive är väldigt bekvämt. Dock märker man vilken otrolig skillnad det är i standard på de olika restaurangerna. Hittills har vi hunnit testa kinesiskt, en grillrestaurang och ikväll  bar det av till italien. Kvallens val är helt klart favoriten hittills med god mat, bra service och trevlig miljö. Kommer definitivt att bli ett återbesök innan vi far hem igen!

Efter middagen körde vi all in med sällskapsspelen, och både Yatzy och Fia med knuff hanns med innan vi avrundade dagen rätt slitna allihopa. Så mysigt med de sena, mörka nätterna här utomlands. Blir sådana kontraster mot för vad vi har hemma i Sverige.

Intervallonsdag

publicerat i Allmänt;
Tiden här borta verkligen flyger iväg och den lilla energi som finns kvar efter en dag i solen går åt till att återhämta sig och ladda om för en ny dag full med aktiviteter. Inte alls så som jag först tänka mig med massa tid och energi att lägga här inne på skrivande. Men det är väl som Erik säger också, "det är bra att du inte hinner skriva, det är ett tecken på att vi har kul här och nu". Han har så rätt så, och det är precis det som är målet med vår resa. Att njuta varje dag, här och nu! Att vi är trött kan också bero på att vi två morgnar i rad nu klivit upp tidigt för att springa innan solen går upp, men då våra klockor på telefonen verkar leva sitt eget liv och ställer om sig titt som tätt, så har vi klivit upp klockan 5 istället för 6, två dagar i rad nu. Haha, sjukt tokigt, men så är det.

Imorse drog vi av ett intervallpass längs havet där det finns en mysig strandpromenad. Sjukt lyxigt att kunna springa på det här sättet, men också fruktansvärt mycket tyngre än hemma. Luften här blir tung att andas, så passet idag gick väldigt bra efter förutsättningarna när vi är så pass ovana Som vi är. 2 kilometer uppvärmning följt av 2 x 12 minuer intervall med 3 minuter vila mellan de två intervallerna. Avrundade med 2 kilometer nedvarvning. Resten av dagen- pussar och poolhäng!

Första dagen

publicerat i Allmänt;

Första dagen här på Gran Canaria börjar närma sig sitt slut, och jisses så bra vi trivs här! Erik och jag startade dagen med en riktigt utflyktslöptur, där vi fick upptäcka allt längs kusten från Bahia Féliz till San Augustin. Ungefär en mil blev löprundan totalt, men med den kuperade miljön som är här på ön kändes milen betydligt längre och tyngre än vad den känns hemma. Efter det åt vi en härlig frukost och sen har poolhäng stått på agendan hela dagen. En typisk charterdag, och vi trivs som fiskar i vattnet allihopa!

Vilka dagar!

Äntligen hittar jag in hit igen, var ett tag sedan sist nu. Jag och Erik har verkligen haft smockfulla dagar under helgen, men nu har det lugnat ner sig och jag ska verkligen försöka ta mig tid att kika in här för att skriva kommande dagar. För nu, nu ligger vi i våra sängar på Gran Canaria och ska sova! Det är första gången jag är i Spanien, och det känns riktigt kul att vara här. Erik har varit i Spanien förut, men inte på just Gran Canaria, så jag tror han också ser fram emot resan ganska mycket. Det är ju dessutom vår första gemensamma resa, och dom resorna blir ju alltid lite speciella. Det kommer att bli dagar man ler åt och minns tillbaka på länge! Nu ska vi sova, imorgon förmiddag väntar löpning innan frukost. Kram!

Semesterfredag!

publicerat i Allmänt, Träning;

Att vakna upp på fredagar är aldrig svårt eller jobbigt tycker jag. Att vakna upp en fredag morgon och veta att när klockan slår 16:10 så infinner sig 2 veckor semester, gjorde faktiskt att morgonen blev ännu lättare att vakna upp på. Det ska bli så otroligt skönt att få komma iväg på lite ledighet, bara få ta dagen som den kommer och undvika alla "måsten" som finns i vardagen. Även om jag inte riktigt har förstått att vi ska iväg på resan än, trots att det bara är tre dagar kvar, så gillar jag att försöka vänja mig vid tanken.

Efter jobbet igår var jag iväg och fikade med en av mina närmsta vänner. Nygift, småbarnsmorsa och husägare- hennes liv rullar på kan man säga. Så roligt att träffas, var länge sedan sist. Hoppas på att hon och jag ska kunna hålla kontakten lite bättre från och med nu så det inte alltid blir så långt mellan gångerna. Erik överraskade också med hemkomst igår, en dag tidigare än planerat. Är så skönt att ha honom hemma igen, livet känns så mycket enklare på något sätt. Vi rev av ett löppass hem till Jäderfors, där vi blev bjudna på middag och packade sedan ihop de sista grejerna inför resan. För snart åker vi. Unbelievable!

Paviljongen

publicerat i Allmänt, Träning;
45 minuter spinning på en vilodag, det är inte fy skam det inte! Börjar känna mig mer och mer sliten i kroppen efter all konditionsträning eftersom jag inte riktigt är van med intensiteten, men det kanske kommer en vändning snart efter någon vila eller så. Nu blir det ju inte så mycket längre vila för mig eftersom alla veckor är uppbyggda på 4 pass i veckan, där jag på två av vilodagarna har pass på gymmet (alltså bara en dag i veckan ren vila). Har börjat känna av lite smärta i ländryggen också. Vet inte om det beror på löpningen eller inte, men känner att jag måste hålla koll på den med och kanske vila mig lite i form om smärtan inte blir lindrigare. Får försöka anpassa löpträningen eller passen på gymmet. Men vi får se, är ett himla meck med allt det där.
Nu när Erik är borta så lyxar jag i alla fall på rejält. Var iväg nu på kvällen och åt middag med två gymnasievänner på en uteservering i stan, Paviljongen. Mysigt att kunna sitta ute och njuta av sommarkvällarna med personer man tycker om, även om molnen hopade sig ju längre in på kvällskvisten vi kom. Jag fick faktiskt några regnstänk på mig under prommisen hem sen, men det hör lite sommaren till det med känner jag. Nu planrerar vi tjejer en drinkkväll framöver här, så jag hoppas den blir av ganska snar efter att vi kommit hem från Spanien :)

Nu får han komma hem!

publicerat i Allmänt;
En natt har han sovit borta nu. Det räcker, nu får han faktiskt ta och komma hem! Jag har sovit riktig dåligt inatt och jag har bara vridit och vänt mig i sängen. "Kom jag ihåg att ställa alarm? Låste jag verkligen dörren? Är det inte lite varmt nu..." Dumma tankar. Dumma sömn. Med 2 liter grus i ögonen vaknade jag när klockan ringde, och efter ett snooz- marathon klev jag äntligen upp ur sängen. Harvade på med mina morgonrutinerna men insåg rätt snabbt att jag behövde fara förbi Cirkel K och köpa en Nocco för att överleva dagen. Får se om den hjälper och hur den här dagen slutar. Nej, nu får han komma hem så jag kan slappna av igen <3

Solokvist

publicerat i Allmänt, Träning;
Phu. Det var den tisdagen det, och klockan är redan halv elva! Väldigt olikt mig att vara uppe så sent, har verkligen hamnat i någon dålig rutin nu som jag vill ta mig ur för jag behöver verkligen mina timmar sömn om nätterna. Ändå är det rätt skönt att vara uppe lite längre, för man hinner bocka av betydligt mycket mer saker på sin to- do list. Fast å andra sidan, får jag välja så har nog min sömn en högre prio än mina "måsten". Är svårt sånt där, vet inte ens om det är ett problem egentligen, haha.
Är solokvist dagen till ära och kommer vara det veckan ut då Erik jobbar i Stockholmstrakterna. Är riktigt tomt hemma, man vill ju liksom komma hem och berätta hur dagen har varit, laga mat tillsammans, gå och träna ihop, ja, ni vet, berätta allt för den man tycker om. Dela alla vardagsmåsten. Nu blir det mer att man masar sig iväg på träningen för att man "måste", och sen äter man fil till middag. Det blir liksom inte lika kul när man är ensam. Himla tur att dagarna går fort så han kommer hem snart min plutt!
Rev av ett intervallpass på kvällskvisten och idag fick kroppen smaka på en högre utmaning än tidigare pass. Redan efter de första hundra metrarna på löpbandet var kroppen seg och tung, och jag kände mig nästan febrig för pulsen steg direkt och varje steg var jobbigt att ta. Men ju längre in i passet jag kom, desto bättre kändes det, och jag kunde tillslut leverera ett pass på den nivån jag ville. Det är så skönt när man tar sig igenom de lite tyngre passen. Klappen på axeln man ger sig själv efteråt blir så mycket roligare att få. Passet var uppbyggt på 2 kilometer uppvärmning i lugnt tempo, sen 4 x 4 minuter intervall med 90 sekunder vila mellan varje intervall. Avslutade passet med lugn nedvarning på 2 kilometer. Try it!

Intensiva dagar

publicerat i Allmänt, Träning;
På lunchen idag mötte jag upp Lilav för en sallad på Aldos. Det blir inte så ofta vi gymnasievänner ses nu för tiden, men som av en slump ska jag faktiskt träffa 3 stycken den här veckan. Det är viktigt för mig att försöka passa på och ses när flickorna är i krokarna, annars sticker tiden iväg och det blir allt för långt mellan gångerna då man ses. Men idag fick vi till en intenssiv lunch, och det är så kul att bara få ses dom där minutrarna för att krama om varandra och se så allt är bra. Önskar verkligen vi kunde ses oftare, men är å andra sidan är jag glad för det lilla<3
Dagarna swishar förbi nu för tiden och jag har svårt att hinna med allt som jag vill göra, eller borde hinna göra. Efter jobbet idag for vi iväg på kalas jag och Erik för att fira fina Pernilla som fyllt år. Efter det var det bara hem, snöra på sig skorna och sticka ut i löparspåret för att riva av måndagsmilen. Trots små skavanker här och där som verkar komma med åldern (haha), så gick det bra för oss båda. In i bilen, iväg till Ica, hem, laga mat, duscha och sen bums i säng. Så ligger man här, klockan är snart tio och jag inser ännu en dag att ambitionsnivån behöver sänkas för jag hinner inte med allt som jag tänkt mig. Men å andra sidan är det viktigaste för mig just nu att få vara med Erik och rå om honom, och det hinner jag med, så mina dagar är faktiskt fulländade.

Måndag morgon

publicerat i Allmänt;
God morgon! Idag vaknade jag upp med riktigt tunga ögon. En fullspäckad helg med sena nätter och relativt tidiga mornar satte sina spår i den här kroppen som är van att sova minst åtta timmar per natt. Men wow vilken helg vi har haft! Sundsvall har bjudit på strålande väder, en fantastisk sensommarfestival, härlig shopping, bra träning, en mysig utomhusteater på Norra berget och framför allt god mat. En helg värd att minnas tillbaka på länge! Nu väntar bara jobb den här veckan, och sen lyfter vi på hatten för två veckors semester på Gran Canaria! Gissa om vi längtar <3

I Sundsvall!

Phu. Efter mycket om och men ligger vi nu nerbäddade i våra sängar, incheckade på hotellet framme i Sundsvall. Bilfärden gick smidigt och det var lugnt med trafik, dock sprang tiden iväg där på hemmaplan och vi kom inte riktigt iväg när vi hade tänkt. Men nuså är vi på plats och jag ser fram mot den här helgen så mycket!

Lunchdejt

publicerat i Allmänt;
Nu har snart första jobbveckan för juli månad gått och det är bara en vecka kvar tills vi åker utomlands. Ska bli så skönt att komma iväg och få njuta av sol och bad i två veckor. Precis vad jag behöver efter en tung vår med examensarbete och rapportskrivning, men också som uppladdning inför min traineetjänst som underhållsingenjör som startar till hösten! Mycket spännande som väntar, men jag försöker hela tiden vara här och nu, för att njuta av vardagen istället för att bara sväva iväg i tanken till allt annat som händer runt omkring.

Idag jobbar Erik hemifrån, så vi passade på att mötas upp på stan för en gemensam lunch. Jag tror att det är dom små sakerna som i längden är avgörande för hur relationen mår, och därför tycker jag att man ska passa på att göra sådana små saker när tillfälle bjuds. Blir lika glad varje gång han frågar om vi ska ses på lunchdejt. Aldo´s blev det idag, riktigt trevligt! Nu ska jag jobba mina sista timmar, sen väntar några pass på gymmet och efter det drar vi till Sundsvall <3

Att handla lokalt

publicerat i Allmänt;
Idag på lunchen sprang jag in på en av de lokala butikerna som vi har i stan för att se om de hade nått fint att köpa med sig till utlandsresan. Skulle egentligen bara "kolla", men ni vet hur det är. När man inte ska köpa något, då hittar man hur mycket som helst, och när man behöver något, ja, då hittar man ingenting istället. Så, kassen hem fylldes med fyra plagg, dessutom till riktigt bra pris! Jag tycker faktiskt att det blir lite roligare att handla med vetskapen om att man stödjer de mindre butikerna. Dom har det tufft idag, därför är det kul att kunna bidra med det lilla.

Ikväll har vi sprungit intervaller trots att det stod 8 kilometer distans på schemat. Må Bättre anordnar löpträning på torsdagar ute i Trebos löpspår, och alla som vill får komma (medlem som icke medlem). Tycker det är kul att visa intresse när dom faktiskt anordnar sånna här speciella tillfällen, så då fick det bli en liten rokard i träningsschemat. Trots mycket konditionsträning för en ovan kropp kändes passet idag också bra. Imorgon vankas "vilodag" igen, och sen laddar vi för vårat långdistanspass på lördag. 14 kilometer! Men innan det ska vi klara av veckans bästa dag- fredag!

Att vakna utvilad

publicerat i Allmänt;

Torsdag förmiddag och riktigt utvilad. Tanken var att jag och Erik skulle knåpa ihop det där vitrinskåpet igår kväll som vi båda längtat så mycket efter att få på plats. Erik satte igång att plocka upp kartonger, och jag slog mig ner i soffan. Jag hatar att bygga ihop möbler för det går aldrig som jag tänkt mig, jag blir irriterad, och min assistans snarare stjälper än hjälper där på slutet. Därför tänkte jag att om jag håller mig på avstånd redan från start, då kanske det går bra för en gångs skull. Klockan var runt halv åtta när bygget påbörjades, och efter ett tag hör jag Erik säga ”kom gumman, vi går och lägger oss istället”. Jag vaknar då till. Tydligen har jag somnat på soffan. Tittar nyvaket på klockan och den visar 20:03. Jag har alltså somnat innan åtta! Masar mig över till sängen tätt följt av Erik och vi båda slocknar direkt. Pang, tjong- det var den onsdagkvällen det, haha. Förstod att vi skulle få sota för det där spinningpasset på ett eller annat sätt!

Idag väntar en ny arbetsdag, Erik är i Hedemora och jobbar. Ikväll blir det full rulle med löpträning i Trebo med Må Bättre och sedan packning inför helgen. Vi åker till Sundsvall med två kompisar från Sandviken, och vi ser så mycket fram mot helgen! Hotellnätter, shopping, träffa gamla vänner, festival och utomhusteater. Så mysigt kommer det att bli, vi längtar alla fyra!

Sambos!

publicerat i Allmänt, Hemmet, Träning;
Idag när jag kom hem från jobbet så möttes jag av en nypimpad brevlåda. Äntligen har bådas namn kommit upp både på brevlåda, i trappuppgångar och vid porttelefonen! Även om vi har varit sambos ett par veckor så är det sånna små detaljer som gör att det faktiskt känns på riktigt. Så kul tycker vi båda!

Vi var iväg och spinnade en sväng på kvällskvisten också. 45 minuter blev det trots att vi har vilodag enligt löpningsschemat. Kändes bra i kroppen under passet, desto tyngre efteråt. Kan tänka mig att vi får sota för det under morgondagens löppass istället, men det visar sig. Nej, nu ska vi bygga vitrinskåp här hemma som vi köpte för ett par veckor sedan. Vi har haft massa krångel med reklamation på en utgående produkt, så butiken vi handlat av har fått söka med ljus och lykta efter ett nytt kolli, då ett av våra var trasigt. Efter mycket om och men så ringde dom Erik idag och meddelade att det kommit- så nu blir det bygga av!

Lidingöloppet 2017

publicerat i Allmänt, Träning;
Ikväll har vi sprungit intervaller jag och min andra hälft. Det första vi gjorde när vi började ses mer intensivt han och jag, var att anmäla oss till Lidingöloppet. Som en liten motivationshöjare till vårat gemensamma intresse- att träna. Så idag bockade vi av pass nummer två av ett tolvveckorsprogram som vi följer, så än finns det många timmar kvar att nöta i löparskorna. Ingen av oss två är någon direkt löpare, men vi är väl medvetna om vilken givande träningsform det är. Eftersom både jag och Erik älskar att träna Crossfit, så är löpningen ett väldigt bra komplement som kommer gynna vår uthållighet under Corssfiten, även om vi tränar löpning just nu av en annan grundorsak. Men två flugor i en smäll ni vet, haha. Hur som helst, nu är vi igång med löpningen och än så länge känns det riktigt bra!

Tillbaka!

publicerat i Allmänt;
Hej! Tänk att jag nu, efter snart två års uppehåll från bloggande, känner mig redo för att skriva av mig igen. Hur det än må vara, så är det himla roligt att scrolla i akriven och se vad man gjort genom åren, både smått som stort. De större grejerna minns man ju såklart, därför kan jag tycka att det är extra roligt att läsa vad man gjorde en tisdag förmiddag under sensommarmånaderna. Dom sakerna faller lätt mellan stolarna, och då är det kul att kunna minnas tillbaka genom inläggen man själv skrivit. Därför har jag bestämt mig för att testa det här med bloggande igen, nu dessutom med massa ny energi för att skriva om vad som händer i livet om dagarna.

Sen jag skrev sist har massor av saker hänt i mitt liv och det har förändrats fram och tillbaka flera gånger om. Som livet ser ut idag så är jag nyexad civilingenjör, förälskad i mannen i mitt liv och nybliven sambo. Dessutom är jag hemflyttad till Sandviken igen efter närmare 5 år i Sundsvall, och jag jobbar just nu som projektledare. Mycket har hänt på kort tid sen jag flyttade hem igen i Januari 2017, men livet känns helt fantastiskt och jag är så glad att bara få flyta med strömmen och se vad varje dag har att erbjuda. Hoppas du vill följa med på min återupptagna resa, och är du ny hälsar jag dig lite extra välkommen!