Middagstips

publicerat i Allmänt;

Eftersom jag är fruktansvärt hungrig såhär i lunchtid tänkte jag dela med mig ett oerhört enkelt recept på ett gott samtidigt som det är nyttigt, middagstips :)

Lax med pressadpotatis och rom & rödlökscreme
Ingredisenser
Potatis
Lax (gärna färdiga bitar i förpackning)
Grovsalt
Salt
1 burk cremefraiche
1 rödlök
½ burk röd fiskrom

Gör såhär:
Börja med att skala potatisen. Koka sedan upp potatisen i lite salt. När potatisen är klar, pressa den i en potatispress.
Tag fram en ungsfastform (sådan som man brukar göra potatisgratäng i). Fyll hela botten med grovsalt. Lägg sedan i fiskbitarna i formen. Salta gärna fisken lite lätt på ovansidan med vanligt salt. Ställ in i ugnen på 200 grader och tag ut när potatisen kokat färdigt.
Använd nu en skål att blanda till såsen i. Häll i burken med cremefraiche och en halv burk röd fiskrom. Rör om detta. Finhacka sedan rödlöken och blanda i den i röran. Toppa med lätt saltning.

Kan serveras med en god sallad eller bara som den är.

Gott va? Jag har fått receptet av min kära moder, och det är jag tacksam för.
Smaklig spis!


                                      

Kommentera inlägget här :